Manufaktura 2024/2025 nr 61, maj 2025

Jasnogórski opór: rzeczywistość a literacka wizja Sienkiewicza

Obrona Jasnej Góry stało się symbolem oporu militarnego oraz duchowego narodu polskiego podczas próby opanowania basenu Morza Bałtyckiego przez Szwedów zwanym potopem szwedzkim. Miał on miejsce w latach 1655-1660. Obraz oblężenia uwiecznił Henryk Sienkiewicz w powieści pt.: „Potop”, wprowadzając jednak w tło historyczne pewne zmiany.  

Oblężenie Jasnej Góry w 1655 r. było jednym z najważniejszych wydarzeń podczas potopu. Choć było to jedno z wielu oblężeń w trakcie wojny, to jego znaczenie wykraczało poza aspekt militarny. Jasna Góra jako najważniejsze sanktuarium maryjne w Polsce, stała się symbolem duchowego oporu narodu polskiego wobec najeźdźcy. Obrona klasztoru miała ogromne znaczenie moralne i przyczyniła się do wielkiej mobilizacji społecznej przeciwko Szwedom. Szwedzi byli protestantami, nie uznawali Matki Bożej. Atak na klasztor, gdzie znajdował się obraz Czarnej Madonny z Dzieciątkiem, poruszył Polaków, którzy zaczęli organizować się w oddziałach partyzanckich atakujących znienacka Szwedów.  

Tło historyczne  

Szwedzi pod wodzą króla Karola X Gustawa zaatakowali Rzeczpospolitą w 1655 roku, wykorzystując jej poważne wewnętrzne osłabienie, wynikające z długotrwałych konfliktów wewnętrznych oraz trwającej wojny z Carstwem Rosyjskim. Rzeczpospolita znajdowała się wówczas w trudnej sytuacji politycznej i militarnej – osłabiona przez walki z Kozakami oraz konflikty dynastyczne, a także podzielona między zwaśnione stronnictwa magnackie. Szwedzki najazd, zwany potopem szwedzkim, był skoordynowanym atakiem, który zaskoczył wielu dowódców Rzeczypospolitej. W krótkim czasie Szwedzi zajęli znaczną część kraju, a wielu magnatów oraz ważnych miast poddało się bez walki lub zawarło układy z najeźdźcami, co jeszcze bardziej osłabiło opór państwa. Tylko nieliczne ośrodki, takie jak klasztor na Jasnej Górze, zdecydowały się na heroiczne stawienie czoła najeźdźcy, stając się symbolem oporu i jedności narodowej.

Przebieg oblężenia

Oblężenie Jasnej Góry rozpoczęło się 18 listopada 1655 roku i trwało do 27 grudnia tego samego roku. Klasztor w Częstochowie był broniony przez niewielki garnizon, liczący około 300 żołnierzy pod wodzą Piotra Czarnieckiego (brata Stefana Czarnieckiego), kilkudziesięciu zakonników z zakonu paulinów (na czele klasztoru jasnogórskiego stał ojciec Augustyn Kordecki) i mieszkańców okolicznych terenów. Siły szwedzkie dysponowały nowoczesną artylerią, jednak mimo to nie zdołały przełamać obrony klasztoru. Skuteczna strategia obrońców Jasnej Góry, morale podtrzymywane przez religijne przekonania o opiece Matki Boskiej, a także trudne warunki pogodowe, przyczyniły się do niepowodzenia oblężenia przez Szwedów. 

Znaczenie oblężenia

Obrona Jasnej Góry miała ogromne znaczenie dla społeczeństwa polskiego. W czasie, gdy wiele elit skapitulowało, klasztor stał się ostatnim bastionem oporu. Wydarzenie to zostało szybko wykorzystane propagandowo. Szerzono przekonanie, że Maryja Częstochowska czuwa nad Polską, co podniosło morale i przyczyniło się do wzrostu liczby powstań antyszwedzkich. Oblężenie miało również wpływ na polityczne decyzje króla Jana Kazimierza, który w 1656 roku złożył tzw. śluby lwowskie, oddając Rzeczpospolitą pod opiekę Matki Boskiej i zapowiadając poprawę losu ludu. 

Fikcja literacka w „Potopie” Henryka Sienkiewicza

Oblężenie Jasnej Góry to nie tylko epizod militarny, ale także symboliczny moment w dziejach Polski. Stał się punktem zwrotnym w świadomości narodowej. Obrona Częstochowy do dziś jest przykładem patriotyzmu, odwagi i wiary. Różnice pomiędzy rzeczywistym oblężeniem Jasnej Góry a jego przedstawieniem w powieści H. Sienkiewicza pt. „Potop” – Henryk Sienkiewicz w Potopie w sposób barwny i emocjonujący opisał oblężenie Jasnej Góry. Choć pisarz bazował na faktach historycznych, wiele elementów zostało ubarwionych lub zmienionych dla potrzeb literackich.

Postać Andrzeja Kmicica: To postać fikcyjna, której nie było w rzeczywistej historii. Kmicic, bohater powieści, bierze udział w obronie Jasnej Góry, ale w rzeczywistości nie ma żadnych dowodów na to, by istniał szlachcic o takim nazwisku, który brałby udział w tych wydarzeniach. Istnieje z kolei postać, która posłużyła jako pierwowzór dla Kmicica – Samuel Kmicic herbu Radzic II, ale ten nie brał udziału w obronie Częstochowy, znajdując się wówczas na Podlasiu.

Skala oblężenia: W powieści Sienkiewicza Szwedzi są przedstawiani jako znacznie silniejsi i bardziej zorganizowani, co ma na celu wzmocnienie napięcia i dramatyzmu akcji. W rzeczywistości jednak nie przeprowadzili oni pełnoskalowego szturmu, co sugeruje, że ich dowódcy traktowali to oblężenie bardziej jako element szerszej presji na Polaków.

Kolubryny i ich zniszczenie: W powieści Sienkiewicza pojawia się scena zniszczenia kolubryn, czyli ciężkich armat. W rzeczywistości użycie takich armat w czasie oblężenia Jasnej Góry nie miało miejsca. Wprowadzenie tego elementu w powieści ma charakter literacki, mający na celu podkreślenie heroizmu i determinacji obrońców.

Młodszy Piotr Czarniecki: W powieści Piotr Czarniecki jest przedstawiony jako młodszy niż w rzeczywistości. W 1655 roku był już doświadczonym żołnierzem, natomiast w książce Sienkiewicza może być przedstawiony z większym bagażem młodzieńczej odwagi i entuzjazmu, co lepiej pasuje do literackiego obrazu bohatera.

Podsumowanie

W powieści „Potop” Sienkiewicz z jednej strony oddał ducha wydarzeń, z ich kluczowym znaczeniem dla Polski, ale z drugiej strony zastosował liczne uproszczenia i zmiany. Najbardziej znaczące różnice to wprowadzenie fikcyjnej postaci Kmicica oraz dramatyzowanie roli Szwedów jako przeciwnika, który był silniejszy, niż w rzeczywistości. Warto zauważyć, że Sienkiewicz nie miał na celu wiernego odwzorowania wydarzeń historycznych, ale raczej stworzenie literackiego obrazu narodowego heroizmu, który miałby „ku pokrzepieniu serc” współczesnych Polaków.